Oddziały i klasy
Co się dzieje w profilach klas
Niebieski Parasol Radcy Prawnego
Z przyjemnością informuję, że w roku szkolnym 2017/2018 nasza szkoła bierze udział w programie Okręgowej Izby Radców Prawnych „Niebieski Parasol Radcy Prawnego OIRP w Gdańsku Edukacja Prawna - uczniowie rok szkolny 2017/2018”.
Lekcje z podstaw prawa dla uczniów klas humanistycznych – klasy 2c i grupy historycznej z klasy 2b - prowadzi mgr Jakub Puszkarski, nauczyciel akademicki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.
W ramach programu młodzież weźmie też udział w debatach oksfordzkich oraz będzie mogła bezpośrednio obserwować rozprawę sądową.
Pomocna dłoń Szkolnego Koła Caritas XLO Gdynia :)
„ Są takie chwile, kiedy czyjaś pomocna dłoń
jest niezbędna; czyjaś obecność jest ratunkiem,
wybawieniem, otuchą, pocieszeniem.
Jak dobrze, że jest ktoś, do kogo możesz zwrócić się o pomoc.
Jak dobrze, że ty jesteś, by komuś przyjść z pomocą,
po prostu przy nim być, gdy tego potrzebuje.
Jak dobrze, że jesteś…”
Małgorzata Stolarska
O Hospicjum słów kilka…
Nazwa „hospicjum” pochodzi od łacińskich słów hospes – „gość” i hospitium – „gościna”, „gościnność”. Przed setkami lat oznaczało ono miejsce, w którym pomoc i bezpieczny azyl mógł uzyskać podróżny. W miarę upływu czasu „ hospicjum” zaczęło pełnić funkcję przytułków, szpitali, w których pomoc mogli uzyskać biedni, bezdomni i chorzy. Współcześnie stanowi ono miejsce, w którym osoby cierpiące na nieuleczalne choroby mogą otrzymać pomoc.
W czasach współczesnych najbardziej znaną postacią, która przyczyniła się do rozwoju ruchu hospicyjnego jest Cicely Saunders. Miała ona okazję zapoznać się z problemami osób u kresu życia w pierwszym ośrodku hospicyjnym w XX wieku St. Joseph’s Hospice w Londynie. To właśnie za sprawą jej działalności zaczęły powstawać kolejne ośrodki hospicyjne, nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale i na całym świecie. W ciągu 30 lat od powstania St. Christopher’s Hospice otwarto ponad 4000 ośrodków wzorujących się na jego modelu organizacji. Jej wizyta w naszym kraju w 1978 roku zaowocowała uaktywnieniem ruchu hospicyjnego również w Polsce.
Warto przy okazji dodać, że na Pomorzu idee Hospicjum przybliżał nam ks. Jan Kaczkowski. Twórca Puckiego Hospicjum pw. św. Ojca Pio.
Głównym zadaniem personelu hospicyjnego jest zapewnienie w miarę możliwości jak najlepszej opieki na ostatnim etapie życia. Wiąże się to z nieustającą walką z bólem, zapewnieniem komfortu i wsparcia zarówno chorym, jak i ich bliskim. Z tego względu hospicjum stanowi wieloaspektowy program opieki nad umierającym chorym.
W wyżej wspomniany program wpisuje się także wszelka pomoc wolontarystyczna z zewnątrz, w którą aktywnie zaangażowana jest młodzież XLO. Uczniowie pod czujnym okiem naszego ks. Rafała Wirkusa przy wsparciu Pedagoga i Psychologa Szkolnego odwiedzają cyklicznie Dom Hospicyjny Caritas im. św. Józefa w Sopocie. W roku szkolnym 2017/2018 miały miejsce trzy wizyty:
Podczas pierwszej, wrześniowej wizyty, młodzież XLO pomagała przy sprzątaniu hospicjum.
W październiku sadziliśmy żonkile, by na wiosnę Pola Nadziei po raz kolejny mogły zakwitnąć na Pomorzu.
11.12.2017 r. uczniowie XLO przygotowywali w Domu Hospicyjnym świąteczne dekoracje, które będą ozdabiać jego korytarze i okna. Po czym młodzież udała się do Podopiecznych Hospicjum , by wręczyć im piękne, własnoręcznie zrobione kartki Bożonarodzeniowe.
Wykład na UG (Instytut Geografii)
Na początku listopada, uczniowie klasy II D, w ramach współpracy X LO z Katedrą Geografii Ekonomicznej Uniwersytetu Gdańskiego, uczestniczyli w wykładzie prowadzonym przez dr Magdalenę Szmytkowską. Wykład dotyczył procesów urbanizacyjnych zachodzących w rożnych rejonach świata i Polski.
HISTORIA PROMIENIOTWÓRCZOŚCI
07 października 2019 r. uczniowie klasy 1 B mieli okazję wysłuchać wykładu prowadzonego przez przedstawiciela Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej p. Antoniego Konitz na temat Historii promieniotwórczości.
Kongres Obywatelski i Zjednoczone Humany
XII Kongres Obywatelski wspaniale wpisał się w tradycję naszych kongresowych wyjazdów. Od 9 lat młodzież naszej szkoły wyrusza do stolicy, aby móc uczestniczyć w specjalnym obywatelskim wydarzeniu . W największej auli Politechniki Warszawskiej spotykają się wtedy ludzie z całej Polski – różniący się wiekiem, wykształceniem, zawodem, statusem społecznym – i rozmawiają o sprawach najważniejszych dla państwa i narodu. Tegoroczny temat PARTNERSKA I WSPÓLNA POLSKA Szacunek – Uczciwość – Współpraca dostarczył uczestnikom wiele cennych przemyśleń i emocji.
Od kilku lat Prezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową dr Jan Szomburg otwierając Kongres wzrusza nas witając młodzież X Liceum Ogólnokształcącego z Gdyni. Niezwykłych wrażeń dostarczyli tegoroczni uczestnicy sesji plenarnej otwierającej obrady. Pani Wanda Traczyk – Stawska, która podczas powstania warszawskiego była strzelcem i łączniczką, podzieliła się wspomnieniami które siłą swojej autentyczności nikogo nie pozostawiły obojętnym. Podziękowaliśmy brawami na stojąco. I Aleksander Doba – mimo wieku porwał młodych swoją energią i pasją. To właśnie z nim młodzież najchętniej się fotografowała.
Sesje tematyczne, w których udział każdy deklarował osobiście, również nie zawiodły.
I sesja plenarna kończąca obrady, konfrontacja kultury wysokiej (elitarnej) reprezentowanej przez reżysera Krzysztofa Zanussiego i kultury masowej (popularnej) reprezentowanej przez Ilonę Łepkowską, scenarzystkę znanych seriali telewizyjnych, nie pokazała jedynie przepaści między nimi. Obie strony zgodziły się w kwestii uzupełniania się tych kultur oraz nieco odmiennej od definicji roli, jaką odgrywają we współczesnej Polsce.
Ale nasz wyjazd to także integracja uczniów klas humanistycznych. W tym roku na Kongres pojechało 30 uczniów z klasy 3c, 2c i 1c. Dwudniowa wycieczka, oprócz Kongresu, objęła zwiedzanie stolicy. Zwiedziliśmy Mauzoleum Szucha, znane z historii i literatury miejsce kaźni Polaków podczas hitlerowskiej okupacji. Pospacerowaliśmy po Łazienkach Królewskich, jesienią szczególnie pięknych i fotograficznych. W Amfiteatrze w Łazienkach Królewskich Marcelina Winczewska, uczennica klasy 3c, zaśpiewała kilka wspaniałych utworów muzyki klasycznej. Do naszych braw przyłączyli się też inni turyści ( z państw europejskich i nie tylko…). I Muzeum Neonów, jedno z najnowszych muzeów warszawskich – bardzo efektowne i fotogeniczne.
Pogoda nie sprzyjała nam. Było zimno i padało. Ale Warszawa i wszystkie jej atrakcje, wybrane przez nas i te nie wybrane, które nas zaskoczyły, przyniosły wiele wrażeń. Wszystkie one, jak sądzę, pozostaną długo w naszej pamięci. I wartość absolutnie cenna – humaniści z trzech roczników mogli poznać się i przekonać jak wiele ich łączy.
Serdeczne podziękowania dla Pani Anny Klusek – Hundsdorff, która zechciała wesprzeć kadrę kierowniczą. Dzięki czemu do Warszawy mogło pojechać 30 (a nie tylko 15) uczniów.
Nauka analizy filmów
Tajniki obrazowania i sposoby kreowania filmowego przekazu poznały klasy o profilu „B” i „C”” naszej szkoły 23 października 2017 roku. Tego dnia wspólnie uczestniczyliśmy w „Lekcji w kinie” poświęconej językowi filmu. Poznaliśmy rolę dźwięku, muzyki, koloru, sposoby obrazowania, kadrowania, ruchu kamery itd. Spotkaniu w Multikinie towarzyszył pokaz filmu „Eddie zwany orłem”, który wywołał żywą reakcję młodzieży.
Natomiast klasy I B i I C w tym roku szkolnym uczestniczą w programie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Co miesiąc w DKF Żak w Gdańsku oglądamy filmy reprezentujące różne nurty światowej kinematografii, a następnie dyskutujemy wraz z filmoznawcami o obejrzanych obrazach. Cykl filmowy, w którym uczestniczymy (Analiza filmu) pozwala poznać nie zawsze znane obrazy. Do tej pory obejrzeliśmy filmy: „Syn Szawła”, „Ida”, „Control”.
Przed nami kolejne spotkania i wyzwania analityczne i interpretacyjne.