Dnia 12.01.2018r. na wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego odbywała się Noc Biologów, w której uczestniczyli uczniowie klasy I, II i III profilu biologiczno-chemicznego oraz klasy II i III profilu pedagogiczno-psychologicznego (grupa biologiczna).
Uczniowie wzięli udział w licznych wykładach obejmujących tematykę biologiczną jak i warsztatach rozszerzających wiedzę przyrodniczą.
Młodzież uczestniczyła w następujących wykładach:
1.Ciemna strona mikroskopii elektronowej - wykład, podczas którego uczniowie dowiedzieli się jakie są: rodzaje mikroskopów elektronowych, zasady ich działania oraz techniki przygotowania materiału do analiz. Wykład został okraszony licznymi przykładami ultrastruktury komórek roślinnych i zwierzęcych.
2. Fagi - pogromcy bakterii. W poszukiwaniu alternatywy dla antybiotyków - w czasie wykładu zostały przedstawione podstawowe informacje na temat wirusów bakteryjnych (bakteriofagów) jako naszych sprzymierzeńców w walce z wieloopornymi bakteriami oraz terapia fagowa jako potencjalna alternatywa dla antybiotykoterapii.
3. Wdech pełen dodatków, czyli o smogu - tematem wykładu był smog - zjawisko dręczące wiele polskich miast, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Omówione zostały rodzaje smogu oraz przyczyny jego powstawania.
4. Ukryte życie grzybów - prezentacja na temat bogactwa i różnorodności grzybów ze szczególnym uwzględnieniem grzybów wielkoowocnikowych i ich ekologicznej i środowiskowej roli w ekosystemie leśnym.
5. Tajemnice bursztynowej biżuterii - na wykładzie było można się dowiedzieć jaki magiczny grobowiec nosimy na szyi oraz jakie nocne zwierzęta i jakie sceny możemy oglądać w bursztynowym oczku pierścionka.
6. Anatomia strachu - wykład na temat, tego co się dzieje w mózgu kiedy się boimy, strach a lęk oraz o neuronalnym podłożu strachu i lęku, zachowaniach lękowych u zwierząt i ludzi ("dlaczego strach ma wielkie oczy").
Uczniowie wzięli udział w następujących warsztatach i pokazach:
1. Jak testujemy pamięć przestrzenną w zwierzęcym modelu choroby Alzheimera? - pokaz pomiaru pamięci przestrzennej u szczura w labiryncie wodnym Morrisa z wykorzystaniem oprogramowania EthoVision XT. Metoda ta służy ocenie deficytów poznawczych w zwierzęcym modelu choroby Alzheimera.
2. Mikrorozmnażanie storczyków in vitro - w czasie trwania warsztatów, uczestnicy nauczyli się podstawowych procedur wykorzystywanych zakładaniu hodowli in vitro roślin z rodziny rosiczkowatych (Droseraceae). Uczniowie zobaczyli również hodowle roślin in vitro w fitotronach KCiER oraz mogli porozmawiać z osobami zajmującymi się biotechnologią roślin. Gatunki z Droseraceae to rośliny chronione, znajdujące się na czerwonej liście roślin i grzybów Polski.
3. W świecie roślin mięsożernych - warsztaty dotyczyły sposobów wabienia, chwytania i trawienia ofiar, a także metod uprawy roślin mięsożernych w warunkach domowych.
4. Jak bada się strach? - pokaz testów behawioralnych służących do oceny poziomu lęku u szczurów.
5. Światełko w mroku - w ramach pokazów laboratoryjnych było można obejrzeć morskie bakterie zdolne do bioluminescencji. To niezwykłe zjawisko, opisane w książkach podróżniczych, można czasem obserwować w przyrodzie u wybrzeży mórz i oceanów. Ogromne plamy świetlne widoczne są dzięki świecącym organizmom planktonowym - wiciowcom oraz bakteriom.
6. Czym pasjonują się neurofizjolodzy zwierząt - demonstracja preparatów mokrych tkanki nerwowej szczura i zapoznanie się z atlasem mózgu szczura Paxinosa i Watsona (2007). Uczniowie poznali rodzaje barwień stosowane w neurobiologii oraz została im zademonstrowana aparatura do operacji stereotaktycznych i stymulacji elektrycznej mózgu u zwierząt.
7. W świecie roślin mięsożernych - uczniowie mieli bliskie spotkanie z ponad 550 gatunkami i krzyżówkami roślin mięsożernych, w tym gatunki z bardzo liczniejszych grup, jak pływacze, rosiczki, dzbaneczniki, tłustosze, kapturnice i heliamfory, ale także gatunki z monotypowych rodzajów jak muchołówka amerykańska, darlingtonia kalifornijska, rosolistnik portugalski, tuliłezka i cefalotus bukłakowaty.
8. Biochemiczny Szlak Turystyczny - uczniowie zostali oprowadzeni po tajemniczych pomieszczeniach Katedry Biochemii Ogólnej i Medycznej przez wykwalifikowanych przewodników turystyczno-naukowych.
9. Ptaki nocy - prelekcja na temat gatunków sów w Polsce, ich biologii oraz zagrożeń. Na własne oczy uczniowie zobaczyli zawartość sowiego menu oraz użyli klucza do oznaczaniia, binokularu i sprawdzili, co jadła sowa ze Słowińskiego Parku Narodowego
10. NOCNE SPOTKANIE Z KULTURĄ - zapraszamy do laboratorium hodowli komórkowych - uczniom zostały przedstawione sposoby otrzymywania i prowadzenia hodowli komórek ssaczych in vitro oraz do czego takie hodowle są wykorzystywane.
11. Elektroencefalografia, elektryczna aktywność mózgu - po krótkim wprowadzeniu teoretycznym uczestnicy mieli okazję przeprowadzić na sobie badanie elektroencefalograficzne.
12. Tajemnica zaginionego naukowca - "escape room" o podłożu biologicznym
Poza tym, uczniowie mogli wziąć udział w następujących pokazach:
1. Czego potrzebuje bakteria, aby zakazić roślinę?
2.Co w komórce piszczy?
3.Drosophila melanogaster - genetyczna modelka w towarzystwie bezkręgowców wodnych
4. Genetyczne tatuaże
5. Lekcja 1: Wstęp do czytania kotów
6. Lampa lawa i tonący olej
7. Naturalne antybiotyki kontra bakterie
8. Nietoperz - król nocy
9. Niewidzialne pismo
10. La pettite difference
11. Pożywki - czyli o tym jak zobaczyć i odróżnić mikroby.
12. Straszne pupilki w naszych domach
13. Tajemniczy świat bakterii
14. Biologia molekularna XXL - Bliskie spotkanie z DNA
15. Barcoding DNA - biologiczny kod kreskowy
16. Biochemiczny ogród
17. Fizjologia dla każdego