Obraz2 mózgowa manipulacja

   Z biochemicznego punktu widzenia nasz mózg to jedno wielkie centrum wymiany impulsów elektrycznych.  Każda nasza czynność bądź decyzja to tysiące ładunków, wędrujących  wzdłuż włókien nerwowych. Są one przekazywane między kolejnymi komórkami nerwowymi za pomocą  tzw. neuroprzekaźników, związków chemicznych, które zamieniają sygnał elektryczny na chemiczny. Odnosząc całe to zjawisko do informatyki, można stwierdzić, że mózg i nasz układ nerwowy to wielokierunkowy układ zero- jedynkowy- niektóre impulsy są w nim przekazywane dalej, a inne hamowane. Stąd już tylko krok do stwierdzenia, że wszystko , co robimy, podejmowane przez nas decyzje i działania , to efekt działania układu elektrycznego , który da się zaobserwować i zmierzyć . A jeśli można go zmierzyć , to nic nie stoi na przeszkodzie,  by na niego wpływać – czyli nim manipulować.

   I właśnie z tym zagadnieniem próbowaliśmy się zmierzyć na  wtorkowym  spotkaniu szkolnego koła psychologicznego. Jego członkowie dowiedzieli się między innymi jakie czynniki mają wpływ na nasze zachowanie, a  o działaniu jednego z nich mogli się sami przekonać biorąc udział w specjalnie zaaranżowanym w tym celu eksperymencie… :) Poznali  również  historię  testu, który został przeprowadzony w 1993 roku przez włoskiego socjologa Maurizio Montalbiniego. Przez rok przebywał on w ciemnej jaskini, całkowicie odcięty od świata. Kiedy wyszedł był święcie przekonany, że spędził
w niej jedynie pół roku.  Jest to dowód na to, że nasz mózg pracuje w zupełnie inny sposób, kiedy zostaje wyłączony ze zwyczajowego 24- godzinnego cyklu biologicznego.

Obraz3 mózgowa manipulacja     Obraz4 mózgowa manipulacja

    Ponadto zapoznali się z niezwykle ciekawym przykładem wykorzystania manipulacji mózgu jakim jest metoda indywidualnej stymulacji słuchu opracowana przez duńskiego nauczyciela i psychologa Kjelda Johansena. Polega ona na regularnym słuchaniu muzyki dobranej indywidualnie
w wyniku badań diagnostycznych, jak testy słyszenia dźwięku i mowy czy lateralizacji kończyn. Każdy, kto poddaje się tej terapii otrzymuje płytę CD z utworami, których musi słuchać codziennie przez słuchawki. Postępy są kontrolowane co ok. 2 miesięcy. Indywidualna stymulacja słuchu jest
z powodzeniem stosowana u dzieci cierpiących na zaburzenia koncentracji, autyzm, chorobę Aspergera, ADHD czy mózgowe porażenie dziecięce. Pobudzając korę mózgową przez kanał słuchowy , podnosi zdolność koncentracji i doskonale wpływa na zwiększenie kreatywności.

Obraz7 mózgowa manipulacja   Obraz8 mózgowa manipulacja

  Obraz9 mózgowa manipulacja

    Tym samym uczniowie zdali sobie sprawę, że to, że nasz mózg ulega manipulacji nie jest zjawiskiem wyłącznie negatywnym , a świat nauki stara się wykorzystywać techniki manipulacji ku szeroko pojętemu dobru ludzkości. Na koniec kółkowicze mieli okazję sprawdzić swoją podatność na manipulację rozwiązując test „ Czy łatwo tobą manipulować?”

20170523 161029

20170523 161235

20170523 161042 copy

 

Psycholog
Katarzyna Szymańska